Zajímalo Vás, jestli je telefonický koučing dobrou alternativou ke koučingu klasickému. Zeptali jsme se na to odborníka, paní ing. Ireny Štěpánové, kouče, lektorky a konzultantky Podnikatelského institutu PYRAMIDA, s.r.o.:
Koučování bývá definováno různě, jak chápete koučing vy?
„Koučing chápu jako rozhovor. Kouč se hodně ptá a kou-čovaný přemýšlí a odpovídá. Koučing je vlastně umění ptát se tak, aby odpovědi přinesly koučovanému nové pohledy, rozšířily jeho možnosti a umožnily dosáhnout cílů, které si koučovaný stanovuje na začátku koučování.“
Jak se liší koučing probíhající po telefonu či SKYPU od tradiční formy koučování?
„V Čechách je opravdu běžné se s koučem setkávat na osobní schůzce. Ne vždy je ale účelné volit osobní setkání. Po telefonu nebo po Skypu je možné koučovat stejně dobře jako při setkání tváří v tvář. Tato forma koučování bývá označována jako telefonický koučing. Mnoho lidí má z telefonického koučingu obavy, mluví o potřebě osobního kontaktu, omezené neverbální komunikaci apod. Profesionální kouč ale dokáže vytvořit osobní kontakt i po telefonu. Jen se prostě nevidíte a to přináší potřebu více se domlouvat např. o tom, kdo si bude psát poznámky. Na proces koučingu nemá forma významný vliv“.
V jakých situacích se osvědčuje najmout si kouče pro koučování po telefonu či SKYPU?
„Myslím, že vždy když potřebujete ušetřit čas a náklady na cestování, nebo jste si třeba vybrali kouče z druhého konce republiky. Často také na telefonickou formu koučingu přecházíme, když koučovaný odjíždí na delší služební cestu a přesto chce v koučingu pokračovat. Forma může být i kombinovaná, např. první schůzka je osobní, pak pokračujeme v koučingu po telefonu“.
V čem vidíte výhody koučování po telefonu či SKYPU?
„Telefonická forma přináší výhody, které nejsou vidět na první pohled. Lidé, kteří byli koučování po telefonu, mluví o tom, že měli pocit většího soukromí a mohli tak v klidu přemýšlet nad otázkami, které kouč kladl. Stručně řečeno je telefonický koučing velmi flexibilní“.
Jak probíhá spolupráce s koučem při této formě koučingu?
„Je nutné se domluvit na detailech spolu-práce. K telefonickému koučingu přistupujeme jako ke koučovací schůzce. Musí být tedy především domluveno: kdo komu volá, kdy volá, podmínky přeložení (zrušení) telefonátu, kde bude koučovaný fyzicky v době telefonického koučingu (je nutné zajistit klidné místo, kde nebude rušen).“
Je takovýto koučing efektivní?
„Nevidím rozdíl v efektivitě koučování po telefonu, Skypu nebo na osobní schůzce ve smyslu dosažení cílů. Tam záleží především na motivaci koučovaného a dovednostech kouče. Z časového hlediska je zcela jistě efektivnější telefonický koučing“. Telefon kouče i koučovaného nutí být úspornější ve vyjadřování a rozhovor je tak efektivnější. To vede k tomu, že místo šedesáti minut, které jsou běžné pro koučing, v telefonickém koučingu vystačíme jen se 45 minutami. O času ušetřeném na cestování jsem se už zmiňovala.
Jaké jsou dosavadní zkušenosti s touto formou koučování?
„Moje zkušenost je, že telefonický koučing je nutné vyzkoušet. Spousta lidí nerado telefonuje. Říkají, že když přijdete někam osobně, dokážete si udělat o situaci lepší přehled než, když zavoláte. Mají tak dobrý pocit, že mají věci pod kontrolou. Koučování po telefonu se ale velmi liší od běžného používání telefonu. Pravidla i forma spolu-práce jsou domluveny předem, to umožňuje při telefonickém rozhovoru klid a jistotu.“
Děkujeme za rozhovor.